2013. március 17.

A tavaszi hó fogságában...




Kalandos utazásom Hévízről Délegyházára 2013. március 14-15-én

A televízió adásából  szerzett információm szerint csütörtökön 2013. március 14-én a nyugati országrész felől beözönlik a téli hideg erős széllel és havazással, mely péntekre még intenzívebb lesz.
Hévízről az előre tervezett pénteki naptól eltérően, március 14-én csütörtökön, indultam el abból a meggondolásból, hogy még az ítéletidő előtt hazaérkezzem Délegyházára. Akkor még járhatók voltak az utak, igaz esett a hó, s fújt erősen a szél. Reméltem, hogy az autópályát elérve semmi gondom nem lesz a közlekedéssel, mivel azt ilyenkor intenzívebben takarítják, legfeljebb kisebb sebességgel haladok, ahogy az útviszonyok azt megengedik.
Hévízi 10 óra 30 perces indulásom után a 71-es úton, nem messze a 76-os úttól, illetve az M 7-es autópályától már zord körülmények fogadtak, a havat vízszintesen fújta az erős szél, volt olyan szakasz, ahol az autóm orrát sem láttam, nemhogy az országutat. Persze lépésben kellett ilyen helyzetben közlekednem. Nem sokkal később meg kellett állnom egy kocsisor végén, itt több mint egy órát álltam. Amikor megláttam egy autómentőt, akkor realizálódott bennem, hogy itt egy karambol miatt nem tudok tovább menni. A kocsisor lassan elindult, s végre feljutottam 12 órakor az M 7-es autópályára, amely várakozásomnak megfelelően akkor még  jól járható volt.
De ami innen következett, azt nem kívánom megélni senkinek!
A szél, a hó olyan feltételeket teremtett, hogy biztonságosan csupán 60-70 km/óra maximális sebességgel lehetett közlekedni, de egyes „nyitottabb” területeken ennél jóval lassabban. Tudom, hogy most meg fognak haragudni a kamionsofőrök, de magánvéleményem az, hogy a katasztrófa bekövetkeztének fő okozói ők lehettek az M 7-es autópályán! A személyautókat úgy előzték 100-120 km/óra sebességgel, hogy szinte megfélemlítették a személyautókban ülőket. Egy-egy ilyen ámokfutó előzése után szinte nem lehetett kilátni a kocsiból, akár mennyire is töröltem az ablakot, nem beszélve arról a légörvényről, amit a kamion gyors elhaladása okozott.
13 óra 30 perckor értem a 80-as kilométerhez az autópályán Budapest irányába. Itt megállt a gépkocsisor, a belső sávban a személyautók többsége, távolsági autóbuszok, a külső sávban pedig többnyire kamionok várakoztak. Onnan tudtam, hogy igen nagy lehet a baj, mert a leálló sávban tűzoltó autók, mentőautók, rendőségi és katasztrófavédelmi autók siettek Budapest felé. Az M 7-es autópályán ellenkező irányban már nem volt egyáltalán forgalom, azt a pályát a mentők, tűzoltók használták.
Autómban, mint gondolom máséban is a benzin az állandó járatás – melegítés – miatt intenzíven kezdett fogyni. Féltem, nehogy úgy járjak, hogy mire elindulhatok, addigra kiürül a tank. Így időnként lekapcsoltam a motort, azzal is üzemanyagot megtakarítva. A kocsimban lévő rádiót hallgattam, de a helyzetem – helyzetünk – kilátásairól semmi információt nem kaptam.
Este 21 óra előtt néhány perccel a személygépjárművek igen lassan elindultak. Indulásunk után pár perccel az autópályát elválasztó sávon „átküldtek”, átsegítettek az ellenkező – Siófok felé vezető – pályára azzal, hogy a közeli lehajtón Polgárdi felé menjünk. Örültem, hogy most már az álló kocsisorból kikerülhettem. Az ott szolgálatot teljesítőtől megkérdeztem, hogy az az út amerre küldenek, járható-e? A válasza tömören: „Azt sajnos nem tudom!”
Elérve a lehajtóhoz ott is hosszú sor állt már. Mindenki türelmesen várt és várt, mivel nem tudtuk, (tudtam) mi lesz a következő megpróbáltatásunk. Mögöttem egyik autós indexelt, s elindult az autópályán Siófok felé. Utána indultam, mondván nincs messze a Balatonfüred-Balatonvilágos elágazás, ott a lakott település közel van, ahol szállást kereshetek magamnak. Rövid távolság megtétele után megláttam egy táblát, mely benzinkutat és pihenőhelyet jelzett. Ez a 83. kilométernél volt. Természetesen azonnal bekanyarodtam, tankoltam és MEGNYUGODTAM, hogy most már biztos helyen vagyok. A kútnál már jó pár személyautó állt, s még jöttek többen is utánunk.
Ez lett biztonságos éjszakai szállásunk, pihenőhelyünk. Én a kocsiban aludtam, volt aki bent a benzinkút kereskedelmi eladóterében. Ellátásunkról a két alkalmazott maximálisan gondoskodott, melyért köszönetemet fejezem ki a többiek nevében is.
Rádiómat állandóan hallgattam, de csak olyan információkat hallottam, amit egyébként is tudtam, illetve láttam, hogy le van zárva az M 7-es autópálya. Társaink okos-telefonjaikkal próbáltak információhoz jutni, ez azonban reménytelen akciónak bizonyult. Többen türelmetlenek voltak, s 15-én dél körül elindultak a Balatonvilágosi elágazásig,  onnan a balatonakarattyai körforgalomnál Székesfehérvár felé vették az irányt a régi 7-es úthoz. Utolsó információm szerint útjuk Székesfehérvárig sikeres volt.
A magam részéről úgy döntöttem, hogy megvárom, amíg megnyitják az autópályát. Erről persze megint nem a rádióból szereztem tudomást, hanem észrevettem, hogy a Budapest felé vezető úton rendőri felvezetéssel két sorban egymás után mennek az autók. Ez már 16 óra előtt volt néhány perccel.
Természetesen ismét tele tankoltam, s elindultam végre haza!
Az út végig mind az M7-es, mind pedig az M 0-ás tökéletesen letakarított, járható volt!  Három helyen maradt még némi kis hó folt, melynél minden autós óvatosabban vezetett. Nagy örömömre az 51-es út, majd a Dunavarsány, s Délegyháza felé vezető mellékutak is tiszták voltak, s 17 óra 30 perckor nyugodtan mondhattam, hogy szerencsésen 31 óra hosszat tartó utazás után hazaérkeztem!

Köszönöm a mentés irányítóinak, hogy csak akkor nyitották meg az M 7-es autópályát, amikor az már alkalmas volt a balesetmentes közlekedésre.
Tisztában vagyok azzal, hogy a mentés fontosabb, mint az emberek tájékoztatása. A bajban lévőknek, az elkeseredetteknek viszont az egyetlen remény a megfelelő tájékoztatás! Ez az, ami szerintem hiányzott az első két napon.
A kamionok közlekedésével kapcsolatban pedig valami radikális intézkedésre lenne szükség, mely megállítaná ámokfutásukat az autópályán.

2013. március 17.

dr. Seregélyné Schmidt Gabriella

Nincsenek megjegyzések: